3
يناير
2017
جهاز الموساد يعلن عن حاجته لجاسوسات
نشر منذ 9 شهر - عدد المشاهدات : 1284


كتبت: مروة رضوان

لاقى الإعلان الذي أطلقه جهاز المخابرات الإسرائيلي "موساد" أمس، والخاص بطلب "جاسوسات" من الفتيات للعمل لصالح الجهاز، موجة عارمة من التعليقات الساخرة على مواقع التواصل الاجتماعي، من قبل آلاف الشباب المصري. 

كان "أوفير جندلمان"، المتحدث باسم رئيس الوزراء الإسرائيلي، بنيامين نتنياهو، لوسائل الإعلام العربية، قد نشر دعوة على صفحته الرسمية بـ"فيس بوك" عن إعلان للموساد الإسرائيلي يطلب فيه سيدات للعمل معه كجاسوسات وضابطات جمع معلومات. 

وكتب "جندلمان" على حسابه: " هل تريدين الالتحاق بالموساد؟ جهاز الاستخبارات الإسرائيلي الشهير "الموساد" يطلق حملة لتجنيد الجاسوسات وضابطات جمع المعلومات والعمليات الخاصة ويبحث عن النساء ذوات الشخصية القوية والقدرة على العمل في ظروف غير عادية وعلى تفعيل الناس وقيادتهم". 

وما أن نشر البوست حتى انهالت التعليقات والمشاركات عليه، حيث وصل عدد المشاركات إلى نحو 4000 مشاركة، ووصل عدد التعليقات إلى أكثر من 3800 تعليق، لكن الملاحظ هو ردود الأفعال الساخرة على البوست. 

فقد رد عليه أحد المصريين قائلاً: " أنا اسمي محمد سعيد تمساح الريان، ده المشهور بيه في مصر ومعايا جواز سفر ساري بالاسم ده". 

ومعايا باسبور أمريكي باسم دونالد أولبرايت وكمان باسبور انجليزي باسم ديفيد ادم ومعايا.......مش هينفع هكلمك على الخاص علشان السرية التااامة وعلشان تعرفوا اننا جاسوس عنتيل".

وقال آخر: " أفندم أنا موجود أشرف المرتب كام بالحوافز والبدالات من فضلك أنا متفرج علي رأفت الهجان يجي عشرميت مرة وطبعًا جمعة الشوان دا حبيبي اسمع لو عاوز حافظ يا باشا مش فاهم".
وأضاف ثالث: "أنا دكتور صيدلى يا بيه ممكن اشتغل معاكم عادى جدا بس مش هقبل بأقل من خمناشر الف دولر اه صحيح انتم عندكم بيدو سنتين على دكتور دى ولا لا علشان ابقى عامل حسابي".

وسخر مصري رابع من الإعلان قائلا: " دبلومات ولا مؤهل عالي، دوام جزئي ولا دوام كامل، الراتب كام وبالدولار ولا يورو، عقد شامل ولا سنة بسنة وقطاع خاص بقا وفي اي وقت تمشونا، في وجبات في إجازات في حوافز ونسبة أرباح التدريب مدفوع ولا هتقولولنا علي حسابك الانتر فيو في السفارة ولا مكتب توظيف بقا ويقولك عاوز عشرين ألف للعقد والكلام ده. 

وتمادى مصري آخر في السخرية من الإعلان قائلا: "حضرتك احب اقدملك نفسي العبدلله مولود جاسوس من وانا صغير وانا بتجسس علي اخواتي وبروح انقل الاخبار لامي، امي تسكت.. لا.. تروح جايبه أسلحة الدمار الشامل بتاعتها الشبشب والخرطوم واي حاجة تقابلها وتقوم نزلة فيهم ضرب وكمان احب افاجئك اني عندي خاصية الدفيدي والواي فاي والمفاجأه الكبري لو عينتني هتتجسلك اسبوعين مجانا حضرتك انا مقدملك اوفر مش موجود غير في الشركة السعودية بتاعت البطاطين اه يا اللي السادات .... في 6 ساااااعااااااات. 

ورد شخص آخر بقمة السخرية من الإعلان، واستدعى مسلسلات المخابرات المصرية وحربها مع إسرائيل والهزائم ألتي ألحقتها بها في شكل كوميدي ساخر قائلا: "مساء الخير يا أستاذ دوبرمان ، أنا جاي لحضرتك من طرف السيد محسن ممتاز والسيد نديم هاشم والريس زكريا ومدام نادية الجندي ، معايا كارت توصية و CV مشفر ومكتوب بالحبر السري ، ومعايا 3 صور شخصية وصورة البطاقة ووصل كهربا وأصل شهادة الميلاد وفيش وتشبيه وشهادة آداء الخدمة العسكرية ونموذج 6 ج جواسيس من البريد وموافقة جهة العمل ، أقدر اجي اقدم الورق إمتى!.

«مسخرة السنين» على إعلان الموساد الإسرائيلي طلب جاسوسات«مسخرة السنين» على إعلان الموساد الإسرائيلي طلب جاسوسات«مسخرة السنين» على إعلان الموساد الإسرائيلي طلب جاسوسات«مسخرة السنين» على إعلان الموساد الإسرائيلي طلب جاسوسات«مسخرة السنين» على إعلان الموساد الإسرائيلي طلب جاسوسات




أخبار متعلقة
استطلاع رأى

هل توافق علي تولي المرأة رئاسة الحكومة ؟

9 صوت - 35 %

8 صوت - 31 %

0 صوت - 0 %

عدد الأصوات : 26

أخبار
ads