10
يناير
2017
البرادعي مع زياد العليمي يتفقان علي احداث بلبلة وتحريض ضد الدولة والمجلس العسكري
نشر منذ 9 شهر - عدد المشاهدات : 1878


كتبت: مروة رضوان

أذاع الإعلامي أحمد موسى، مكالمة مسربة جديدة للدكتور محمد البرادعي والدكتور زياد العليمي، يتحدثان فيها عن الضغط الذي يمارس على البلد من أجل تمرير ورقة مبادئ خاصة بهم.

وقال العليمي خلال المكالمة: «إن الجيش يشعر بالانزعاج لأن الشباب يقل أدبه عليهم.. أنا رأيي إنك يا دكتور تبلغهم بشكل واضح إن الشباب يتحدث عن فكرة الدستور أولا.. وأنا ممكن أضمن لكم لو تنفذوا اللي إحنا عايزينه نقدر نسكتهم.. ولو وصلوا لاتفاق إن المبادئ اللي حضرتك وضعتها استفتاء ممكن الشباب يقبل.. وانت يا دكتور تقدر تتكلم باسم الائتلاف في هذا الأمر». 

فرد البرادعي: «ده كويس.. ولكن ابعت نسخة ليا أشوفها قبل ما أروح لطنطاوي بعد بكرة.. أنا مش عارف هو هيتكلم في النقطة دي ولا إيه.. أنا هتكلم معاه وهطمنه.. وهكلمه على القائمة النسبية » فقاطعه العليمي: « الدكتور عصام شرف في خناقة كبيرة معهم على القائمة النسبية ولو مش القائمة النسبية.. البلد هتولع.. عشان ده لن يجعل هناك أغلبية، وإحنا عايزين كدة إن لا أحد يحصل على أغلبية».

وتحدث العليمي عما وصفها بمجموعة إبراهيم المعلم قائلا «هم عايزين تعديلات على دستور 71» فقاطعه البرادعي: «أنا مش عارف الناس دي عايزة إيه.. إحنا عايزين دستور جديد.. الأغبياء عايزين يعدلوا الدستور، ولو أخرج هذه الورقة الإخوان لن يسكتوا، أنا هكلمهم وهقولهم إن الكلام ده مش صحيح».

https://www.youtube.com/watch?v=6OylLztaJs4




أخبار متعلقة
استطلاع رأى

هل توافق على تحية العلم المصرى واذاعة النشيد الوطنى ؟ فى كل المدارس والجامعات المصرية على مستوى الجمهورية

124 صوت - 43 %

2 صوت - 1 %

1 صوت - 0 %

عدد الأصوات : 287

أخبار
ads